Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012

Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι…

Ακούγοντας τους κάθε λογής αναρμόδιους να μιλάνε για ανάπτυξη φέρνω στο νου τις προσπάθειες ενός τμήματος της δικής μου γενιάς να «κάνει κάτι στην Ελλάδα». Αν και καταγεγραμμένες με κάθε λεπτομέρεια, στα ιστολόγια που περιέχουν τα άρθρα και τα ρεπορτάζ που έχω κάνει απ’ το 1958 μέχρι …χτες, θα προσπαθήσω να αναφέρω μερικές απ’ αυτές για να δείτε πως, ένα παχύδερμο, αυτοεξυπηρετούμενο, πελατειακό και κομματικό «κράτος», τις έστειλε στον Κάλαθο Αχρήστων που παραμονεύει πίσω απ’ το γραφείο του κάθε ….λογής (αν)αρμόδιου
Θα ξεκινήσω απ’ την δεκαετία του ’50 που, καμιά εκατοστή Αθηναίοι, Εδεσσαίοι και Θεσσαλονικείς νέοι (και νέες), μάθαιναν να σχεδιάζουν και κατασκευάζουν ανεμόπτερα και μονοθέσια πειραματικά αεροπλάνα. Σε ομάδες των 8-10 ατόμων πήγαιναν (με τα πόδια), σ’ ένα toll του 2ου Π.Π. στο Νέο Φάληρο όπου, παλιοί αεροναυπηγοί, πιλότοι και τεχνικοί της Πολιτικής και Πολεμικής Αεροπορίας τους έδειχναν πώς να φτιάχνουν πτέρυγες και ατράκτους, πώς να επικαλύπτουν επιφάνειες με ειδικά πανιά και να τα επεξεργάζονται με ρητίνες.

Στο υπόστεγο σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν 3 ανεμόπτερα και ένα μονοθέσιο αεροπλάνο όλα σχεδιασμένα στην Ελλάδα. Τα πρώτα πέταξαν, το τελευταίο όχι.

Λίγα χρόνια αργότερα μερικοί απ’ αυτούς τους πιτσιρικάδες πήγαν στην «1η Ανεμοπορική Κατασκήνωση», στο αεροδρόμιο της Πάχης στα Μέγαρα. Ένα νυχτερινό μπουρίνι όμως σήκωσε τη σκηνή τους και έκανε το ανεμόπτερο που με τόσο κόπο είχαν φτιάξει …σπιρτόξυλα! Όμως δεν το έβαλαν κάτω. Λίγα χρόνια αργότερα (το 1953), κατάφεραν να δημιουργήσουν το 1οΑεραθλητικό σωματείο της Αθήνας και ένα απ’ τα πρώτα στην Ελλάδα, την «Ανεμολέσχη Αθηνών», που απόκτησε τα πρώτα της ανεμόπτερα με την οικονομική συνεισφορά των μελών και της (τότε) Β.ΑΛ.Ε

Στα χρόνια που ακολούθησαν πολλοί ιδιώτες χειριστές (Καλογεράκος, Αυδής, Σοφιανός, Πουλικάκος, Πικρός και άλλοι που εύκολα μπορεί κανείς να ανακαλύψει με μία έρευνα στο Google), κατασκεύασαν μονοθέσια και διθέσια αεροπλάνα και ανεμόπτερα τα οποία έτυχαν της πλήρους αδιαφορίας των «αρμοδίων αρχών» για να μη πω το κομπλεξικό μίσος και εχθρότητα.

Μία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που λειτουργούσε μόνο για τα συμφέροντα των υπαλλήλων και των ισχυρών της Πολιτικής Αεροπορίας και ένα πολιτικό σύστημα που «τα έπιανε» και συνεχίζει να τα πιάνει απ’ τους εκατοντάδες αντιπροσώπους ξένων και ντόπιων συμφερόντων, φρόντισε να «θάψει» τα όνειρα δεκάδων ονειροπόλων .

Η Γενική και η Αθλητική Αεροπορία δεν ήταν τα μόνο πεδία που οι δημιουργοί «έφαγαν σκόνη».

Τα ίδια και τρις χειρότερα έγιναν στο χώρο του αυτοκινήτου.

Χωρίς τελειωμό οι δικές μου προσπάθειες μέσα απ’ τους παλιούς 4Τ να προβάλω νέους σχεδιαστές, μηχανικούς, και χωροτάκτες που έκαναν την διπλωματική τους σχεδιάζοντας πίστες αγώνων. Χαρακτηριστικά αναφέρω την καθιέρωση (για ένα και μόνο χρόνο) της Formula Hellas http://library.techlink.gr/4t/pdf/27a.pdf που προκήρυξε και στήριξε το περιοδικό αλλά, και τις προσπάθειες μιας πλειάδας βιομηχανικών σχεδιαστών και κατασκευαστών (Τζεν, Βαλασόπουλος, Μιχαήλ,http://library.techlink.gr/4t/pdf/19a.pdf Μαλανδρίνος, Κωβός, Λέφας, Κορρές, Μανιατόπουλος, Θεοχαράκης, Θεολόγης και άλλων …500 που ενεγράφησαν στα παλαιότερα των υποδημάτων των σωτήρων του ελληνικού λαού.

Οι επίσημες «εγγραφές» ξεκίνησαν στις «18 Οκτώβρη 81» και, με μία μοναδική εχθρότητα, συνεχίστηκαν με τον Αναχωρητή, το Gollum de Bidet, τον Γοδεφρείγο τον 2ο Παπανδρέου τον 3ο και, την χαμένη στο άπειρο 3κομματική κυβέρνηση του Αντουάν ντε Σαμάρ Σεν Εξιπερί.

Έτυχε να είμαι παρών στις περισσότερες απ’ αυτές τις, κυριολεκτικά, απεγνωσμένες προσπάθειες. Από την αγορά ανταλλακτικών από τα παλιατζίδικα της Πλατείας Τσόκρη, με τον Γιάννη –Μαύρο- Μεϊμαρίδη για να φτιάξουμε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, μέχρι το στήσιμο (με τον Γιάννη Θεοχαράκη) του εργοστασίου συναρμολόγησης των Ντάτσουν στον Βόλο και, από την σχεδίαση (με τον Μιχαήλ) του πρωτότυπου Renault “Farma”, στο γιαπί της MAVA στη Νέα Φιλαδέλφεια, μέχρι την σχεδίαση/κατασκευή ενός διθέσιου, τετρακίνητου οχήματος 1.600 κ.εκ. για τον Ελληνικό Στρατό που θα μπορούσε να μεταφέρει ένα 50άρι πολυβόλο. Το πρωτότυπο σχεδιάστηκα και κατασκευάστηκε στο υπόγειο των (τότε) γραφείων της «Τεχνικές Εκδόσεις Α.Ε» δίπλα στη Λ. Βουλιαγμένης. Κάναμε το λάθος να παρουσιάσουμε το «έργο» σε μία «επιτροπή», και μόνο που δεν μας πήραν με τις πέτρες αφού, αν το φτιάχναμε στην Ελλάδα θα χαλάγαμε τη σούπα των κολλητών εισαγωγέων και βουλευτικών γαμπρών. Στον ίδιο χώρο λειτούργησε (το 1993!), ένας από τους πρώτους ιντερνετικούς κόμβους στην Ελλάδα το www.techlink.gr, που ήταν η δική μου συνεισφορά (με τους συνεργάτες μου στη θυγατρική εταιρία «Τεχνόπολις Α.Ε») στο «idernet) όπως το λέει γνωστή, φυτευτή «καθηγήτρια» του Πάντειου.

Το κυνήγι του «δισκοπότηρου» δεν σταματάει εδώ. Τρεις διαγωνισμοί Βιομηχανικής Σχεδίασης όταν ήμουν στο Δήμο Αθηναίων, η διοργάνωση (με τη συνεργασία του ΕΜΠ) του «1ου Πανευρωπαϊκού Συνεδρίου Καθαρών Οχημάτων» το 1987 στην Πολυτεχνειούπολη του Ζωγράφου, ο 1ος (και τελευταίος, λόγω ενδημικής καφρίλας), αγώνας για ηλιακά οχήματα «ΦΑΕΘΩΝ 2004» και άλλες 100 αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που όλες, μα απολύτως, τις κατάπιε ο κάλαθος των αχρήστων. Σε αυτές περιλαμβάνονταν και οι υποβολές τεσσάρων προτάσεων σε τέσσερις κυβερνήσεις (δύο ΠΑΣΟΚ, δύο Ν.Δ) για την δημιουργία Κέντρου Οδικής Ασφάλειας σε ιδιόκτητη έκταση 125 στρεμμάτων στη Ριτσώνα που είχαν αγοραστεί με μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, η πρόταση (το 1994), στον «Μαζί τα Φάγαμε» για την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση των διπλωμάτων οδήγησης και άλλες ω ουκ εστί αριθμός που μπορώ να αναφέρω –αν κάποιος το ζητήσει._Κ.Κ.

Υ.Γ. Συγγνώμη δια το «προσωπικό» του άρθρου αλλά, διαισθάνομαι πως, αν δεν τα γράψω εγώ δεν θα τα πει κανένας.

ΚΩΣΤΑΣ Δ. ΚΑΒΒΑΘΑΣ


7 σχόλια :

  1. Ανώνυμος12/10/12 13:46

    Από πού να κρατηθεί η ελπίδα; πώς να αναπνεύσει το όνειρο; πώς να χαμογελάσει η αισιοδοξία; προσπαθήσαμε να ταξιδέψουμε ,δεν μας άφησαν να φτάσουμε στον προορισμό μας , προσπαθούν να μη μας αφήσουν ούτε μία ιχμάδα αισιοδοξίας.
    Πρέπει όμως να σηκωθούμε ,να πάψουμε να μποσουλάμε. Δεν θα το χάσουμε το ταξίδι.μπορεί να κουραστήκαμε αλλά την ελπίδα δεν πρέπει να τους αφήσουμε να μας την πνίξουν.
    Θα τα ξιδέψουμε με το στήθος στον αγέρα και θα αντέξουμε όπως οι βράχοι του πελάγου που λέει και ένα τραγούδι.
    *

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος12/10/12 14:45

    55.000 συνταξιούχοι του ΟΤΕ;

    Διαβάζοντας την ανακοίνωση του ΙΚΑ σχετικά με τους συνταξιούχους που "απογράφηκαν" και όσους δεν εμφανίστηκαν, πέρα από τα προφανή -πόσοι δεν εμφανίστηκαν κ.ο.κ.- δεν είδα κανέναν, μα κανέναν να σχολιάζει ένα εξωφρενικό στοιχείο:

    Πληρώνουμε 55.000 συνταξιούχους του ΟΤΕ. Το ξαναγράφω: 55.000. Μίας εταιρείας επισημαίνω που λειτουργεί 71 χρόνια (συστάθηκε το 1949). Σε συνθήκες ομαλής εργασίας με 35 χρόνια εργάσιμα σημαίνει οτι θα είχαμε 2 γενιές ανθρώπων που συνταξιοδοτήθηκαν. Συνεπώς ότι η εταιρεία αυτή θα είχε ξεκινήσει με 27.500 εργαζόμενους (όσους σχεδόν έχει σήμερα δηλαδή ο ΟΤΕ, μαζί με την Cosmote και τις θυγατρικές της στο εξωτερικό και την Ελλάδα). Αντιλαμβάνεστε αμέσως πόσοι συνταξιοδοτήθηκαν πρόωρα.

    Θα σας το γράφω συχνά αυτό το νούμερο. Θα πληρώνουμε μέχρι να πεθάνουν, χιλιάδες ρουσφέτια και αναίτιους διορισμούς. Θα κόβουμε δεξιά και αριστερά απαραίτητα επιδόματα πρόνοιας, παροχές απαραίτητες για την συνοχή της κοινωνίας, θα αφήνουμε ανεξόφλητους χιλιάδες ιδιώτες, θα στραγγαλίζουμε το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, για να πληρώνουμε τα ρουσφέτια που κάνανε.

    55.000 συνταξιούχοι του ΟΤΕ. Δεν το χωρά το μυαλό μου.

    Αν η νέα γενιά γίνει λόγω των συνθηκών εξαιρετικά ριζοσπαστική και αντιληφθεί οτι την καταδικάζει στην ασφυξία και την εξαθλίωση η απληστία και η σήψη της προηγούμενης, θα γίνει πατροκτόνος.
    Και τον κίνδυνο αυτό πρέπει η προηγούμενη γενιά να τον λάβει σοβαρά υπόψη.

    55.000 συνταξιούχοι του ΟΤΕ.


    Απο το capital.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος12/10/12 16:03

    αι σιχτιρ ρε...και γω νομισα στην αρχη οτι θα περιγραψεις την αναπτυξιακη προσπαθεια με κατασκευη γουρνοτσαρουχου...gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος12/10/12 16:23

    Α ρε Καββαθά...εσύ πάντα τα έλεγες αλλά "εις ώτα μη ακουόντων".
    Σε θυμάμαι να τα βάζεις με τους συνδικαλισταράδες που απαξίωναν επενδύσεις και έκλειναν εργοστάσια εφαρμόζοντας τις "επαναστατικές τους ιδέες" με ολέθρια αποτελέσματα. Βέβαια είχαν και τους πολιτικούς τους πατρώνες αφού τους τακτοποίησαν μετά σε θέσεις ΔΕΚΟ. Τρανά παραδείγματα η PIRELLI στην Πάτρα, η NISSAN-TEOKAR στο Βόλο και τόσα άλλα.
    Σε θυμάμαι να τα βάζεις με τον Αντρέα της Αλλαγής, που αντί να δημιουργήσει συνθήκες και προυποθέσεις υγιούς ανάπτυξης με την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καινοτομία και διασύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, διέλυσε το κράτος με κομματικούς διορισμούς, σκάνδαλα, διαφθορά από τον διευθυντή μέχρι τον τελευταίο κλητήρα.
    Σε θυμάμαι να περιγράφεις συναντήσεις σου με υπουργούς του 80 και του 90, να τους μιλάς για πρωτοπόρες ιδέες, για βιώσιμη ανάπτυξη, εκμετάλλευση συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας και να σε κοιτάνε σαν UFO, αφού το μόνο που καταλάβαιναν ήταν "μάσα-ρουσφέτια-επαναστατικά τσιτάτα-συνδικαλισμό"...
    Σήμερα, ούτε μυαλό βάλαμε και συνεχίζουμε στο ίδιο "παραμυθάκι¨που έχουμε φτιάξει: φταίνε οι ξένοι, μας εκμεταλλεύονται και άλλα τέτοια ωράια..
    Ήσουν και είσαι πραγματικά μια φωνή λογικής ειδικά σήμερα που ο λαικισμός και η παραπληροφόρηση περισσεύουν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος12/10/12 19:11

    Στο ύψος-ρεκόρ των 2,082 τρισεκατομμυρίων ευρώ έφθασε το χρέος της Γερμανίας, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung.

    δίνανε και εκεί συντάξεις μαιμού και προωρες;

    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ «ΜΑΪΜΟΥ»
    Σηκώνει κουρνιαχτό για να κρύψει τα νέα οδυνηρά μέτρα
    Η κυβέρνηση σηκώνει επικοινωνιακό κουρνιαχτό με τις «μαϊμού» συντάξεις την ώρα που ληστεύει τους συνταξιούχους και χαρίζει δισεκατομμύρια ευρώ στην εργοδοσία Κουβέντα για το πλιάτσικο των ασφαλιστικών ταμείων έχουν χάσει δεκάδες δισ. ευρώ από το «κούρεμα» του χρέους, το τζογάρισμα των αποθεματικών τους.
    ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΠΛΟΥΤΟΣ:
    «Τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά έγιναν φτωχότερα κατά 10,9 τρισεκατομμύρια δολάρια από τον Ιούνιο του 2011 έως τον Ιούνιο του 2012, σύμφωνα με στοιχεία της Εκθεσης Παγκόσμιου Πλούτου (Global Wealth Report) (...) το πορτοφόλι των νοικοκυριών σε όλο τον πλανήτη συρρικνώθηκε κατά 5,2% το ίδιο διάστημα φτάνοντας τα 223 τρισεκατομμύρια δολάρια (...) η τράπεζα προβλέπει ότι την επόμενη πενταετία ο πλούτος των νοικοκυριών θα αυξηθεί (...) θα κατανεμηθεί (...) κυρίως στους εκατομμυριούχους που αναμένεται να φτάσουν σε μια πενταετία τα 46 εκατομμύρια από τα 18!» (στον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ).

    πρόβλημα υπερσσυσώρευσης πλούτου υπάρχει!

    όσο για την pirelli κλπ,μη ξεχνάς ότι το ελληνικό κράτος επιδότησε,ναι ε π ι δ ό τ η σ ε, με 15 δις τις επιχειρήσεις ν;α φύγουν από την Ελλάδα όλη αυτή την περίοδο της "ευημερίας" υπακούοντας σε ντρεκτίβες . αν θυμάστε τώρα τελευταία ήταν που ο πάγκαλος και ο μπουτάρης χειροκροτούσαν την εγκατάσταση κάποιας επιχείρησης σε γειτονική χώρα
    *

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος12/10/12 22:48

    Ενα σχολιο την ημερα κανει το γιατρο πιο περα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος13/10/12 01:32

    H ζωή δεν είναι δίκαιη, αλλά ακόμα κι έτσι ειν' ωραια. Η ζωή δεν είναι τυλιγμένη με κορδέλα, δεν παύει όμως να είναι δώρο."ΜΑΚΡΙΑ ΛΑΚΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.