Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

Φτωχοί άνθρωποι με πληγωμένο εγωισμό…


Της Αλεξάνδρας Κορωναίου*
*Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο
Η φτώχεια και η οικονομική εξαθλίωση επιφέρουν, πέρα από τον καθημερινό Γολγοθά της επιβίωσης και την οδύνη της μιζέριας, κι ένα άλλο υποχθόνιο συναίσθημα που δηλητηριάζει την ολότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Πρόκειται για την κοινωνική ντροπή (που διαφέρει από την ηθική, σεξουαλική, σωματική και ψυχική ντροπή) και αφορά ορισμένες πλευρές της ατομικής και κοινωνικής ταυτότητας, οι οποίες, ανάλογα με το ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο, αποτελούν αντικείμενο στιγματισμού ή/και αυτοστιγματισμού. Αλλοτε είναι η φυλή (ο ξένος, ο αποδιοπομπαίος τράγος), άλλοτε το θρήσκευμα (ο Εβραίος, ο μουσουλμάνος) και άλλοτε το κοινωνικό-οικονομικό στάτους (ο άνεργος, ο φτωχός, ο περιθωριοποιημένος
). Η ντροπή, εξαιτίας της φτώχειας, έχει αναμφισβήτητα μια αντικειμενική βάση που αποτιμάται με αριθμούς, έστω αυθαίρετους, στις σχετικές έρευνες (εισόδημα, όριο φτώχειας κ.ά.). Εχει όμως και μια συμβολική διάσταση που συνδέεται με τις σχέσεις κυριαρχίας και εξουσίας. Με αυτή την έννοια, η ντροπή έχει να κάνει με τις πραγματικές και συμβολικές μορφές ταπείνωσης που ασκούν καθημερινά οι ισχυροί στους ανίσχυρους, οι πλούσιοι στους φτωχούς, οι εκμεταλλευτές στους εκμεταλλευόμενους.

Η κοινωνική ντροπή ωστόσο κρύβει το αληθινό της πρόσωπο, καθώς βιώνεται ως υποκειμενική κατάσταση, ένα προσωπικό ή οικογενειακό βίωμα που παραπέμπει διαρκώς στην εικόνα του εαυτού και στην εικόνα που έχουν οι άλλοι, οι σημαντικοί και «ασήμαντοι» άλλοι, για το άτομο. Η φτώχεια προκαλεί συναισθήματα που είναι τόσο πιο επώδυνα όσο αποφεύγουμε να μιλήσουμε ανοιχτά για το τι σημαίνει «ντρέπομαι». Ντρέπομαι που απλώνω τα χέρια για να αρπάξω στον αέρα μια σακούλα με ντομάτες, ντρέπομαι που η επιβίωση των παιδιών μου εξαρτάται από τις αγαθοεργίες των φιλεύσπλαχνων, ντρέπομαι που δεν έχω λεφτά να φτιάξω τα χαλασμένα δόντια μου, ντρέπομαι που δεν έχω μια αξιοπρεπή δουλειά, ντρέπομαι που η ζωή μου εξαρτάται από την ατομική φιλανθρωπία και τις υπηρεσίες πρόνοιας. Ντρέπομαι γιατί όλα τούτα σημαίνουν πως δεν είμαι αυτόνομος άνθρωπος, δεν είμαι σαν τους άλλους. Είμαι ένα τίποτα. Και το χειρότερο: ντρέπομαι που ντρέπομαι. Μια γειτόνισσά μου, της οποίας ο σύζυγος είναι άνεργος εδώ και 8 μήνες, μου έλεγε τις προάλλες: Το χειρότερο είναι οι μέρες που το ψυγείο είναι άδειο και τότε αποφεύγω να κοιτάξω τα παιδιά στα μάτια. Ντρέπομαι που το ψυγείο είναι άδειο. Κι ύστερα ντρέπομαι που ντρέπομαι για μένα και τον άνδρα μου, γιατί ξέρω πως δεν κάναμε κάτι κακό για να ζούμε έτσι. Η ντροπή, έγραφε ο Erving Goffman, σε στιγματίζει και συγχρόνως σε διαλύει. Σταδιακά, οι άνθρωποι της ντροπής αφήνονται, εγκαταλείπουν τον εαυτό τους και την προσπάθεια να καταπολεμήσουν την ταπεινωτική τους κατάσταση.

Μοιάζουν έτσι όλο και περισσότερο με εκείνον τον ασήμαντο ανθρωπάκο στον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι για τον οποίο ο κορυφαίος συγγραφέας αναρωτιόταν με ανάμεικτα συναισθήματα οίκτου, περιφρόνησης και θυμού: « Γιατί ο Ζαρνίτσιν αφέθηκε να πεθάνει απ’ την πείνα έχοντας εξήντα χρόνια ζωής ακόμα; Γιατί δεν έγινε κι αυτός Ρότσιλντ; Ποιος φταίει που δεν έχει εκατομμύρια σαν τον Ρότσιλντ, που δεν έχει βουνά τα χρυσά ρούβλια και τα ναπολεόνια; Ενα ολάκερο βουνό σαν εκείνα που βλέπει κανείς στα πανηγύρια της Αποκριάς; Μια και ζει, σημαίνει πως όλα, τα πάντα, είναι στην εξουσία του! Ποιος φταίει που δεν το καταλαβαίνει;».

Πράγματι οι φτωχοί, οι αποκλεισμένοι, οι εξαθλιωμένοι μοιάζουν να μην καταλαβαίνουν τη δύναμή τους. Ισως επειδή δεν έχουν ούτε τα μέσα ούτε τον χρόνο να συνειδητοποιήσουν την κατάστασή τους και να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους. Δεν έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν το παρόν και την πολυτέλεια να σχεδιάζουν το μέλλον τους. Οταν μάλιστα τα παιδιά των κοινωνικά αποκλεισμένων αποστρέφονται τη μόρφωση, καταλαβαίνοντας πως τίποτα δεν έχουν πια να προσμένουν από το σχολικό σύστημα, τότε είναι βέβαιο ότι το μέλλον της απόγνωσης, αλλά και της υποταγής, θα διαρκέσει πολύ.

Το περίεργο είναι πως οι ολίγοι ισχυροί και οι άλλοι διεφθαρμένοι της εξουσίας δεν νιώθουν καμία ντροπή. Κι ας ουρλιάζουν τα πλήθη «ντροπή σας!». Αυτοί δεν ντρέπονται παρά μόνο για τις εικόνες της αθλιότητας που κάνουν τον γύρο του κόσμου και προσβάλλουν τη χώρα. Ισως επειδή καταλαβαίνουν πως, αν αφεθούν σε τέτοια συναισθήματα, θα διαλυθούν εσωτερικά. Και τότε δεν θα μπορούν να αφοσιωθούν στο υψηλό έργο της διάσωσης του έθνους και του λαού. Αφήστε που κάποιος απ’ αυτούς μπορεί να πηδήξει από κανένα μπαλκόνι. Οχι, βέβαια, επειδή είναι άνεργος και ταπεινωμένος, αλλά επειδή κατάφερε να νιώσει, έστω για μια στιγμή, ντροπή. 

26 σχόλια :


  1. Ούτε ευρώ στους ανέργους από την εισφορά αλληλεγγύης που παρακρατείται κάθε μήνα από μισθούς για τον ΟΑΕΔ Πρέπει όμως να συνεχίσουμε να πληρώνουμε ευλαβικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος21/2/13 20:28

    Ρε πόσα πράγματα γράφονται τελευταία για πεινασμένους,για ταλεπωρημένους,για κοινωνικά υποβαθμησμένους, για άρρωστους για κρεμασμένους, για ψυχικά βαλτωμένους.
    Και πόσα θα γραφτούν απο κοινωνιολόγους γιατρούς όλων των ειδικοτήτων για..για.......
    Στο χωριό μας λέγαμε έχουμε 10 οκάδες σμιγαδοκρίθαρο πρέπει να βγάλουμε το μήνα.
    Τι κάνανε οι δικοί μας οι αγράμματοι;
    Το χωρίζανε σε 30 ίσα κομμάτια να επιβιώσουνε.
    Οι μορφωμένοι των κυβερνήσεων τι κάνανε όλοι το ξέρουμε.......Φάγανε το ψωμί προκαταβολικά για τριάντα χρόνια
    Τι μπορούμε να τους κάνουμε;
    Εγώ λέω τίποτα. Τι άλλο πρέπει να κάνουμε; Ο περίγυρός μας έχει αδύνατους ανθρώπους πολά μπορούμε να κάνουμε.
    Ο Ρ Γ Α ΝΩΝΟΜΑΣΤΕ και βοηθάμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος21/2/13 20:36

    ΄Ετσι μπράβο, Γιωργή, μαθαίνεις.....πάνω πάνω προμετωπίδα τίνος έναι και τι έναι και αν μπορείς και που δημοσιεύτηκε!!!

    Δεοντολογία γαρ.....!!!!

    Τώρα επειδή το μπλόγκ πρέπει να γίνει μαγειριό πολιτικής (εκτός είπαμε τα λαογραφικά μας) καλές οι διαπιστώσεις, αφορμή πρέπει να είναι για προτάσσεις....

    Προέβλεψα την υπουργοποίηση του δικού μας (πατριώτη), ζημώνεται οσονούπω και τηράτε μην αγγλεοριάσετε από γλανιτσιώτικη ζήλια....συγκρατηθείτε!!!

    Πάντως έχω να διαπιστώσω ότι ο Νίκος του Μάκου διαθέτει ρεαλισμό, ορθό λόγο και χωβέικη ντρίπλα......

    Καμαρώνω όταν τον βλέπω σα γλανιτσιώτης!!!!!!

    χψ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος21/2/13 20:42

    Και μην μου πεις ότι δεν έμαθες ότι ο Νίκος του Μίμη Σταθόπουλου, έγινε γενικός γραμματέας συγκοινωνιών?????

    Γράψτο μας, ας είναι και το μπλόγκ σύνδεσμος, ναι σύνδεσμος με την πατρίδα και τους ανθρώπους μας, εκτός αν το έγραψες και δεν το πήρα χαμπάρι και ταπεινά ζητώ συγνώμη!!!!!!

    χψ

    Οι παρατηρήσεις μου μπορεί να εξοργίζουν κάποιες/ους. Υπάρχουμε και τέτοιοι πατριώτες, τι να κάνουμε θα μας ανεχθείτε γιατί δεν μας διαλέξατε αλλά σας τύχαμε.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος21/2/13 21:04

    Προφητικόν.


    ....τρέμε Μπούτα.....τώρα θα δεις πόσα απίδια πιάνει ο σάκκος!!!! θα πέσεις στην παναγουλαίικη καπατσωσύνη και θα σου φύγει ο τάκος. Θα μπουμπουνάς σαν τζιερεμές ψηλά στην κοσονιά...

    χψ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος21/2/13 21:26

    Αλήθεια ..τι γινήκανε αυτά τα λεφτά που μας κρατούνε ? Το άκουσα σήμερα από όλα τα ραδιόφωνα. Μούγγα η κυβέρνηση
    πκ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος21/2/13 21:29

    Ρε ΧΨ πες μας τι πίνεις ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος21/2/13 21:52

    Τι να πιάσεις εσύ, μάτι μου, ψιλά γράμματα για σένανε......

    Ο δικός μου έβαλε πλώρη για αρχηγός και συ κοιμάσαι όρθιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος21/2/13 23:11

    Ε ΡΕ ΤΟ ΤΣΑΝΑΚΟΓΛΥΨΙΜΟ ΠΑΕΙ ΣΥΝΝΕΦΟ ΣΤΟ ΚΟΥΤΟΥΝΙ.ΤΕΛΙΚΑ ΤΙ ΠΙΝΕΙΣ ΠΟΥ ΛΕΕΙ Ο 9.29

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος22/2/13 10:04

    καλημερα πατριωτες.χθες εφραψες για το κουρπο γιωρη,γιατι δεν γραφεις και για το κουτουνι?χψ τι κανεις φιλε?σε βαρανε βλεπω και δεν αντεξα αλλο.αστονα το μπουτα να βολοδερνει η καπα του να φουσκωσει,και το βραδυ να τον παει αιμα...δε μπορω να σταθω ο ερμος στανε τα κλαρια επινιγει ο τοπος εδω..η θαλασα κολησε το κιαρνεικο θα πινιγουμε.κουφιε ζεις ρε μαυρε?.....εδω κουτουνι-κοσονια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος22/2/13 10:55

    αναδύονται μυρωδιές ! ξεχυλίσανε οι βόθροι .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος22/2/13 11:07

    εσυ εισαι μεσα και κολυμπας μεγαλε,και κολυμπας στα ιδια τα δικα σου....γιατι μονο για φαι και χ.....ο ειστε και ειναι και μεγαλα...σε λιγο θα σας πνιξουν ομως,εφτασε η ωρα.μανιτακι πες αλευρι η τροικα σε γυρευει...αθυροστομε τα βλεπεις γιωρη?με τσιγλανε οχι στα κεραμυδια θα ανεβω,στο καμπαναριο καλυτερα να βλεπω τα προικουλια των δ υπαλυλων το 15αυγουστο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος22/2/13 11:53

    Φίλε 11.07 μπορεί να νοιώθεις οπως θέλεις , να έχεις γεύσεις και μυρουδιές ακατανόμαστες, εμείς που μπαίνουμε στο ΣΑΙΤ του χωριού δεν είμαστε υποχρεωμένοι να μας πνίγουν οι δικές σου.....
    Είναι δημόσιος χώρος, στον δικό σου χώρο ότι θες κάνε....
    Έλεος φίλε, ειλικρινά λυπάμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος22/2/13 12:04

    εσυ ριχνεις λαδι στη φωτια φιλε,εσυ το ξεκινησες.ηταν απαντηση αυτη που εδωσες?αφου με σφυροκοπησες πλαγιως.να λυπασαι για αυτα που ερχονται.εγω δεν εγραψα κατι κακο.ασε με στη φτωχεια μου και στη κλημαντιρα μου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος22/2/13 15:16

    Κατάλογος των παιδιών του Ηρακλή

    Α) Από τις κόρες του Θέσπιου:

    Αλοκράτης
    Αμέστριος
    Αντιάδης
    Αντιλέων
    Αντίμαχος
    Άντιφος
    Αρχέδικος
    Αρχέμαχος
    Αστυάναξ
    Άτρομος
    Βουκόλος
    Βουλεύς
    Δυνάστης
    Εντελίδης
    Εράσιππος
    Ευμένης
    Ευρύθρας
    Ευρυκάπης
    Ευρυόπης
    Ευρύπυλος
    Θρεψίππας
    Ιόβης
    Ιππεύς
    Ιππόδρομος
    Ιππόζυγος
    Κάπυλος
    Κελευστάνωρ
    Κλεόλαος
    Κρέων
    Λαομέδων
    Λαομένης
    Λεύκιππος
    Λυκαίος
    Λυκούργος
    Μέντωρ
    Νέφος
    Νικόδρομος
    Οιστρόβλης
    Όλυμπος
    Ομόλιππος
    Ονήσιππος
    Πάτροκλος
    Πολύλαος
    Τελευταγόρας
    Τέλης
    Φαλίας

    Β) Από άλλες θνητές:

    Δηικόων, Θηρίμαχος, Κρεοντιάδης (από τη Μεγάρα)
    Τληπόλεμος (από την Αστυόχη ή τη Μελίτη (μυθολογία))
    Θεσσαλός (από τη Χαλκιόπη ή την Αστυόχη)
    Ευήρης (από την Παρθενόπη)
    Θέσταλος (από την Επικάστη)
    Ύλλος, Γλήνος, Κτήσιππος, Μακαρία, Ονίτης (ή Οδίτης) (από τη Δηιάνειρα)
    Αχέλης (ή Αγέλαος) ο Τυρρηνός (από την Ομφάλη)
    Παλαίμων (από την Αυτονόη)
    Αντίοχος (από τη Μήδα)
    Τήλεφος, Τηλέφα (από την Αύγη)

    Γ) Από θεές:

    Αλεξιάρης, Ανίκητος (από την Ήβη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. κουκος22/2/13 17:14

    κανενα γλανιτσιωτη εχουμε;..ρε πατριωτη πλακα κανεις τουλαχιστον τη βικιπαιδεια την εχουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. κουκος22/2/13 17:15

    απογονο του ηρακλη εννουσα ε,μην μπερδευτουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος22/2/13 18:29

    κουτουναίε,

    Τά ΄χω μαύρα και στριμμένα!!!!

    Άστα να γκλαφουνάνε σαν κάτι παλιοζάγαρα που γυρνάνε τον τόπο ούλο άδικα των αδίκων και τίποτα δεν κάνουνε.

    Κάποια ανθρωπάκια τάχω ¨λιώσει¨ (με την καλή έννοια είδανε τον εαυτούλη τους σε κάτι καταχεριάσματα) και δεν το ...διασκεδάζουνε με τίποτα....

    Άγιος Ονούφριος να γενώ, στην πυρά θα με στείλουνε.

    Για το Νίκο του Μίμη του Νικολού κάνουνε ότι δεν καταλαβαίνουνε (σιγή ασυρμάτου επεβλήθει λες???)

    Για τον Οδυσσέα περιμένουν να γράψει κάτι ή να ειπεί κάτι για να του την πέσουνε, με ειρωνιούλες με μαγκιά κλανιά και γλανιτσιώτικη ...θυμοσοφία!!!

    Για το μπλόγκ ΚΟΥΡΠΟΣ που ο Νις δεν προέβαλε (ακόμα δεν μπορώ να το ξηγήσω) βγήκανε σα ¨χατζάρες¨ και το λιγότερο που κάνανε με αχουγιάξανε..

    Τώρα με το άλλο που κατά καιρός το τσίγκλιζα το παράτησα για λιγούλι....το λυπάμαι το κατσιόμοιρο...σκιάζουμαι μην ανέβει πραγματικά στα κεραμίδια..

    Μονάχα το παρακαλάω να με βρίζει, αλλά όχι με εμετικές εκφράσεις και λέξεις που κάποιοι και με το δίκιο τους συχαίνονται (όχι γιατί βρίζει εμένα, αλλά τις λέξεις συχαίνονται, γιατί πράγματι είναι εμετικές)....Μπορείς να ¨κρεμάσεις¨ τον άλλον στον πλάτανο χωρίς βρισιές, τι διάολο καθόλου φαντασία????

    Δηλώνω ενόρκως στη γλανιτσιώτικη λεβεντιά μου (που κάποιοι δυστυχώς την χάνουν...) ότι δεν είμαι ο αστέρης, δεν είμαι ο κουτουναίος, δεν είμαι ο άγνωστος που βρίζει και τάχα μου είμαι εγώ, δεν είμαι ο ,ο,ο,ο,

    είμαι ο άγνωστος χψ και για κάποιους.....καλός δάσκαλος γιατί διαπιστώνω ότι μαθαίνουν και μιμούνται....

    Εγώ μόνο με τσιτάτα θα εμφανίζομαι κάπου κάπου και με κανένα τσίγκλισμα άμα διαπιστώνω ότι πέφτει η αδρεναλίνη.

    Μεταξύ σοβαρού και αστείου λέγονται οι αλήθειες και εγώ προσπάθησα κατά καιρούς να πω τη δική μου αλήθεια...

    Άλλους τους ενόχλησε, σε άλλους θίχθηκε η αισθητική τους, άλλοι αισθάνθηκαν ότι θα πέσει το επίπεδό τους, άλλοι ίσως συμφώνησαν με αρκετά γραφόμενά μου, άλλοι μπορεί να συμφωνούν απόλυτα μαζί μου, άλλοι μπορεί να νομίζουν ότι τα γράφω γι'
    αυτούς, εγώ ότι έγραψα και θα γράψω σκοπό έχει τον προβληματισμό μας από διαφορετικές σκοπιές.

    Σας αφήνω να ηρεμήσετε, λοιπόν και πώς το λένε ...κάθε ομοιότης θα είναι συμπτωματική....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος22/2/13 19:02

    Ρε ΧΨ δεμ μας είπες τι πίνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος22/2/13 19:57

    ΣΕ ΠΗΡΑΝΕ ΧΑΜΠΑΡΙ ΚΙ ΑΛΛΟΙ ΒΛΟΗΜΕΝΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ανώνυμος22/2/13 20:53

    Εσύ Χ.Ψ πιός στο διάολο είσαι μια κοφτερή πένα και δεν γράφεις. Είμαι σίγουρος ότι μπορείς να μας ξαφνιάσεις και δεν αναφέρομαι για όποιο σχόλιο και συμπεριφορά σου.
    B G I R A K A S
    είμαι ο άγνωστος χψ και για κάποιους.....καλός δάσκαλος γιατί διαπιστώνω ότι μαθαίνουν και μιμούνται....
    την ψώνισε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ανώνυμος22/2/13 21:36

    να κανεις καλες διαγνωσεις 8.53
    ηταν ψωνισμενος δεν την ψωνισε τωρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος22/2/13 21:37

    γι αυτο δειξτε κατανοηση και να του λετε ΝΑΙ σε οτι λεει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμος22/2/13 23:33

    de @@@@@@@@@@@@@@ re karagkiozh to myalo soypese sto dromo h kratages omprela otan to moiraze o theos sigoyra exeis vlavh

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ανώνυμος23/2/13 17:57

    ΚΑΦΡΙΛΑΑΑ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανώνυμος23/2/13 18:02

    ΠΑΕΙ ΠΟΛΛΥ ΡΕ ΧΨ ΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΣ ΤΟ ΝΙΣ.ΕΣΥ ΠΟΥ ΠΛΑΣΤΟΠΡΟΣΩΠΟΥΣΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΑΒΒΑΔΑΙΟ,ΘΑ ΠΡΕΠΕ ΝΑ ΝΤΡΕΠΕΣΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΡΥΒΕΣΑΙ ΑΝΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΝΟΜΑΤΑΙΟ,ΕΝΩ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΕΙΣΑΙ....ΑΔΕΙΑΝΟ ΣΚΟΥΤΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.